pozyskaj klienta 4

CO WIEM O SPRZEDAŻY DZIŚ, A CZEGO NIE WIEDZIAŁAM 4 LATA TEMU KIEDY ZAKŁADAŁAM SWOJĄ FIRMĘ?0

Planując swój biznes na ogół koncentrujemy się na tym, czy mój pomysł jest dobry, czy sobie poradzę, na co jest zapotrzebowanie na rynku. O wiele rzadziej, mam wrażenie, myślimy o samej sprzedaży. A przynajmniej tak było w moim przypadku. Skupiłam się mocno na tym, czym chcę się biznesowo zajmować, jak dotrzeć do klientów, a chyba znacznie mniej uwagi poświęciłam temu, że mam wpływ na to, aby nie tylko zainteresować swoich potencjalnych klientów, ale przede wszystkim sprawić żeby chcieli ode mnie kupować.

No właśnie, tu pojawia się pierwsza kwestia/ mój pierwszy wniosek- żeby chcieli kupować ode mnie. Sądzę, że świadomie lub nie, nie byłam przekonana do tego, że ktoś mógłby chcieć kupować właśnie ode mnie. Przecież dopiero zaczynam, nie mam wypracowanej marki na rynku, więc jak tu przekonać potencjalnego klienta, dlaczego warto zaufać właśnie mi. Takie klasyczne koncentrowanie się na tym, czego jeszcze nie mam, co jest moją słabą stroną zamiast na tym, co mogę już teraz zaoferować. Oczywiście, że na markę pracuje się latami. Ale przecież nie musiałam myśleć od razu w kategoriach szerokiego rynku. Dziś, gdybym zaczynała od początku, skupiłabym się na tym, aby zacząć od małych kroków, od pojedyńczych osób z mojego otoczenia, od poznawaniu nowych ludzi, którzy należą do mojej grupy docelowej i na tym, jak mogę im pomóc.

Poza tym za wcześnie postawiłam sobie cel żeby od razu pozyskiwać klientów, choć, z drugiej strony, nie myślałam o tym w kategoriach sprzedaży. Dlatego szybko narzuciłam sobie zbyt wysokie wymagania i presję na konkretne biznesowe wyniki. Zaczęłam walczyć o klienta zamiast po kolei i swobodnie realizować te etapy rozwoju biznesu, które były dla mnie w pełni osiągalne. Po prostu chciałam zobaczyć natychmiastowe efekty i wyszło zupełnie odwrotnie.

Fundamentem w sprzedaży jest zbudowanie silnej relacji z docelowym klientem i tą relację można budować od samego początku. Trzeba uzbroić się w cierpliwość, ale naprawdę warto. Wcześniej mój kontakt z potencjalnymi klientami był praktycznie zero jedynkowy- albo ktoś jest zainteresowany moją ofertą albo nie. Teraz mam szerszą perspektywę i wiem, że sprawa nie jest taka jednoznaczna. Dzięki temu mniej się zniechęcam, jak nie od razu dojdzie do transakcji. Mam w sobie więcej odwagi, aby dbać o kontakt z osobą, która nie od razu ode mnie kupuje. To sprawia, że rozmowy z potencjalnymi klientami dają mi więcej radości i wywołują we mnie większą determinację, aby propagować moje rozwiązania, które wiem, że są wartościowe. Co ważne, dobra relacja z moją grupą docelową daje mi takie poczucie, że mogę być spokojna o swoje miejsce na rynku, nie muszę się bać każdego innego coacha. Wiem, jaki jest zakres mojej oferty i czuję, że mam coś swojego- nie lepszego, nie gorszego- SWOJEGO.

Z drugiej strony mam świadomość że wszystkie te działania (budowanie relacji z potencjalnymi klientami, poznawanie ich potrzeb, dostarczania im użytecznych rozwiązań) mają prowadzić do sprzedaży i wiem, że to moją rolą jest przekonać potencjalnego klienta do zakupu, jeśli widzę, że mogę mu pomóc. Nie boję się już odmowy, bo daję klientowi prawo wyboru i szanuję jego decyzję, choć nie zawsze ją rozumiem :) Ale w sumie to, jak poszczególne osoby reagują na moją ofertę też jest dla mnie dobrym weryfikantem, kto jest moim docelowym klientem, a kto jednak nie. Nie pomogę tym, którzy nie chcą z tej pomocy skorzystać. Wiem jednak, że ich podejście do mojego produktu/usługi albo ich potrzeby mogą się w przyszłości zmienić, więc nie palę za sobą mostów.

Myślę, że najważniejsza w sprzedaży jest otwartość na drugiego człowieka, ale też docenianie swojej własnej pracy/siebie, dystans połączony z zaangażowaniem, a także poczucie, że mogę zrobić coś wyjątkowego dla swoich klientów i dla siebie też.

Tego sobie oraz Tobie życzę :)

Sylwia Zięba

Coach&Trener dla przedsiębiorczych osób, które rozwijają swoje biznesy

www.kapitalrozwoju.pl

Jeżeli myślisz podobnie, bądźmy w kontakcie. Zapraszam Cię do mojej grupy na fb Zamień Pasję w Biznes, gdzie czekają na Ciebie inspiracja i praktyczne wskazówki potrzebne w prowadzeniu firmy.

Chętnie spotkam się też z Tobą na żywo, aby wspólnie popracować nad rozwojem biznesu. Jeśli chcesz zweryfikować swój pomysł na biznes, usystematyzować działania, wzmocnić swoją produktywność, przyjdź na mój warsztat Jestem swoim własnym szefem już 4 grudnia w Lublinie. Zapraszam serdecznie!

 

Facebook

Likebox Slider Pro for WordPress