odwaga rynek 3

JAK NAJLEPIEJ PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO TEGO ŻEBY Z ODWAGĄ WYJŚĆ NA RYNEK?0

Działania rynkowe są podstawą skutecznie prowadzonego biznesu i to na każdym etapie jego rozwoju. Styczność z rynkiem daje nam szansę lepiej poznać i zrozumieć potrzeby naszej grupy docelowej. Udzielając się w miejscach, gdzie możemy spotkać naszych potencjalnych klientów budujemy relację ze swoimi odbiorcami, nawet wtedy gdy produkt nie jest jeszcze gotowy do sprzedaży. No i w ten sposób zdobywamy większą odwagę w kontakcie z klientami.

W zasadzie wszystko przemawia za tym, aby jak najwcześniej zaczynać aktywne działania na rynku. A jednak większość z nas, zwłaszcza na początku, ma duży opór przed tym żeby wyjść do ludzi i mówić o tym, co mamy do zaoferowania. Co nam najczęściej w tym przeszkadza?

Z moich obserwacji w pracy z klientami wynika, że jedną z takich najważniejszych przyczyn jest trudność w ocenie tego, czy mój produkt/ usługa jest już gotowy do sprzedaży i do użytkowania. Natomiast na poziomie personalnym są to wątpliwości typu „czy jestem wystarczająco kompetentna/y”/ „czy się nadaję”. Prowadząc swoją firmę nie mamy nad sobą zwierzchnika, kogoś z większym doświadczeniem, kto mógłby realnie ocenić nasze możliwości. A tak się składa, że sami od siebie wymagamy zazwyczaj najwięcej.

Drugą przyczyną, która utrudnia nam swobodne działania rynkowe jest strach przed oceną i strach przed krytyką. Wciąż słyszymy o różnych przypadkach hejtu. A czasem nawet sami go doświadczamy. Kiedy wychodzimy z czymś nowym nie mamy jeszcze gwarancji, ani potwierdzenia, że nasze rozwiązania są dobre, więc jesteśmy bardziej podatni na opinie innych ludzi. Albo odwrotnie… sami bardzo wierzymy w produkt/ usługę, jaką rozpowszechniamy, ale nie wiemy jeszcze, jak przekonać do tego innych, dlatego „bolą nas” wszelkie sceptyczne uwagi. Naszą silną potrzebą jest docenienie i poczucie, że to, co robię jest potrzebne, a rynek nie od razu zauważa wartość w tym, co dostarczamy.

Jak zatem rozwiązać tą sytuację i pomimo, że na początku nie jest łatwo, to jednak aktywnie dbać o kontakt ze swoimi potencjalnymi klientami?

Przede wszystkim określ, po co wychodzisz na rynek? Jaki jest Twój cel? Czy już chcesz sprzedawać swoje rozwiązania, czy na razie weryfikujesz/ badasz potrzeby swojej grupy docelowej. Rozróżnienie tych kwestii jest niezwykle ważne, bo w zależności od celu, jaki sobie wyznaczysz Twoje oczekiwania będą zupełnie inne. Ale inne też będą Twoje możliwości. Nie możesz postawić sobie ani zbyt wysoko poprzeczki, ale nie wolno Ci też działać poniżej tego, co możesz osiągnąć w danym momencie. Twoje cele rynkowe muszą być zatem atrakcyjne dla Ciebie i jednocześnie możliwe do realizacji. Istnieją 4 etapy budowania skutecznego modelu biznesowego. Każdy z nich (w mniejszym lub większym stopniu) wymaga odniesienia do rynku Na warsztacie „Jestem swoim własnym szefem” omówię poszczególne  kroki szczegółowo. Zapraszam Cię 21 września do Warszawy, a 4 października do Krakowa.

Koncentruj się na tych zasobach, możliwościach, które już dzisiaj posiadasz lub które posiada Twój produkt/ usługa. W tym obszarze prawdopodobnie czeka Cię największe wyzwanie. Jednak myślę, że najlepiej zaważyć swoje obecne atuty kiedy dostrzeżesz swój progres. Weź pod uwagę perspektywę dwóch ostatnich lat. Co dzisiaj potrafisz zrobić żeby pomóc docelowym klientom, czego nie potrafiłaś/eś jeszcze dwa lata temu? Jakie ważne umiejętności posiadasz teraz, a nie posiadałaś/eś ich dwa lata temu? Jaką cenną wiedzę masz dzisiaj, a nie miałaś/eś jej dwa lata temu?

Możesz też pobrać bezpłatne ćwiczenie MOJA WARTOŚĆ OSOBISTA, aby dokonać podsumowania swoich najważniejszych kompetencji i cech charakteru. Materiały znajdziesz tutaj.

Pamiętaj też, że oprócz możliwości, jakie masz ważna jest Twoja INTENCJA. Jeśli możesz pomóc przynajmniej jednej osobie, to warto. Nie czekaj bezczynnie. I oczywiście nie mówię, że masz pomagać w sposób nieodpowiedzialny, czyli bez odpowiedniego przygotowania. Jednak faktem też jest, że za często koncentrujemy się na sobie, a za mało na samym kliencie i jego potrzebach.

Postaw na zdobywanie doświadczeń. Doskonałość rodzi się w działaniu. A z tego, co widzę podczas rozmów coachingowych ze swoimi klientami, bardzo często stawiamy sobie za wysoko poprzeczkę. Chcemy żeby produkt podobał się wszystkim. Najlepiej gdyby nasza każda rozmowa sprzedażowa kończyła się tym, że potencjalny klient dokona zakupu, a nawet kupi najdroższy produkt/ usługę. Nie przesadzam pisząc to :) A przecież to są nierealne cele. Dążymy do jak najlepszych i szybkich efektów, a to nie efekt jest najważniejszy, lecz Twoje doświadczenia. To doświadczenia w końcu przyniosą Ci konkretne rezultaty. Działaj i czerp z każdego działania jak najwięcej.

A jeżeli szukasz sposobu na codzienną motywacje oraz konstruktywnych wskazówkach biznesowych, dołącz do mojej grupy Zamień Pasję w Biznes .

Sylwia Zieba

Coach&Trener dla przedsiębiorczych osób, które rozwijają swoje biznesy

www.kapitalrozwoju.pl

Facebook

Likebox Slider Pro for WordPress