potrzeby klienta

JAK WYBRAĆ GRUPĘ DOCELOWĄ?0

Grupa docelowa jest równie kluczowym elementem biznesu co sama specjalizacja biznesowa. Nasza świadomość w tym zakresie systematycznie wzrasta i w zasadzie wszyscy to wiemy. Z drugiej strony pracując z przedsiębiorcami widzę, że wciąż stanowi dla nas duże wyzwanie określenie swojego idealnego klienta.

Przyczyny tego są różne. Czasem po prostu o tym zapominamy. Jesteśmy tak zafascynowani naszym produktem/ usługą, że chcemy przekonać do niego WSZYSTKICH, chcemy pomóc KAŻDEMU komu się da. A czasem zwyczajnie nie wiemy, jak wybrać swoją grupę odbiorców/ czym się sugerować.

Co się dzieje kiedy nie masz sprecyzowanej swojej grupy docelowej?

Przede wszystkim piszesz/ mówisz bardzo dużo o produkcie/ usłudze, a zdecydowanie mniej (jeśli w ogóle) o realnych problemach swoich odbiorców.

Po drugie, próbujesz przekonać wszystkich, a przecież nie z każdą grupa ludzi czujesz się równie dobrze. Nie wszyscy są w równym stopniu zainteresowani tym, co oferujesz. A Ty sam/a odczuwasz większy strach przed krytyką, bo w związku z wcześniejszymi argumentami pewnie sam/a podświadomie wiesz, że nie z każdym będzie łatwo.

Zatem, jakie korzyści daje wybór grupy docelowej?

Dobrze dobrana grupa docelowa to ważna siła napędowa biznesu, ale też i Twoja.

Mając sprecyzowany segment klienta, czyli ustalone to, kogo szukasz jako klienta, jesteś w stanie lepiej poznać problemy swojej grupy docelowej. Może się okazać, że już bardzo dobrze znasz jej sytuację. Dzięki temu możesz dostosować swoje rozwiązania do konkretnych, codziennych spraw swoich odbiorców. Oznacza to ni mniej ni więcej, że tworzysz lepsze produkty i/lub lepsze usługi.

Masz szansę zbudować lepszą relację. Pamiętajmy, ze ludzie kupują nie tylko sam produkt lub usługę, ale kupują też (a może przede wszystkim) Ciebie. Zwłaszcza jeśli wychodzisz z czymś nowym na rynku potrzebne jest ZAUFANIE żeby ludzie w ogóle chcieli sprawdzić, czy dany produkt/ usługa rzeczywiście jest skuteczny. Tego zaufania będą szukać w Tobie.

No i wreszcie kiedy dobrze znasz/ poznasz swoją grupę docelową czujesz się pewniej w kontakcie z potencjalnym klientem. Wiesz, jak z nim rozmawiać. Masz większą pewność, że to co oferujesz jest potrzebne, że się spodoba. I co chyba najważniejsze, zyskujesz  dodatkową determinację, bo nawet najlepszy produkt/ usługa nie zastąpi wartości człowieka, A sprecyzowanie grupy docelowej spowoduje, że w jeszcze większym stopniu Twoim punktem odniesienia będą konkretni ludzie, a nie tylko konkretne rozwiązania.

Przechodząc do meritum, jak wybrać grupę docelową?

Moim zdaniem takim kluczowym czynnikiem są tu Twoje własne doświadczenia i wartości. Musisz szukać ludzi, którzy myślą podobnie jak Ty, którzy zmagają się z podobnymi problemami co Ty, którzy maja podobne podejście do życia/ pracy/ zdrowia/ wychowania dzieci- do kwestii, którą się zajmujesz.

Wykorzystaj swoje własne doświadczenia. Pewnie Twój produkt/ usługa pozwolił Tobie rozwiązać jakiś ważny problem/ osiągnąć ważny cel. Podziel się tym, z tymi ludźmi, którzy są w podobnej sytuacji.

Pomyśl też o tym, z jakimi ludźmi najlepiej Ci się pracuje? Jakich ludzi najlepiej lubisz? Z kim najchętniej i najczęściej przebywasz? Bazuj na tym, co już Ci się sprawdza. Wykorzystaj te relacje, które już masz zbudowane. Weź pod uwagę:

– grupy zainteresowań, w których się udzielasz,

– byłych klientów,

– obecnych klientów, którzy mogą dać Ci rekomendacje w swoim środowisku.

Wybór grupy docelowej jest procesem. Jeżeli jesteś na początku swojej biznesowej drogi, szukaj świadomie klientów, ale obserwuj też swoje doświadczenia w pracy z różnymi ludźmi. Natomiast jeżeli już działasz w biznesie nie bój się zrezygnować z tych klientów, których jest najwięcej na rzecz tych, z którymi współpraca układa się najlepiej.
 

To są oczywiście moje propozycje dla Ciebie :) A jakie jest Twoje stanowisko w tej sprawie, czym się sugerujesz przy wyborze klientów? Podziel się w komentarzu.

Sylwia Zięba

Kapitał Rozwoju

www.kapitalrozwoju.pl

Więcej na temat wyboru grupy docelowej będę mówić, ale też zaproponuję konkretne ćwiczenia na szkoleniu Pokochaj sprzedaż. Już dzisiaj serdecznie Cię zapraszam do

Lublina

Katowic

Wrocławia i

Poznania

Zachęcam Cię tez do dołączenia do mojej grupy na facebooku Zamień Pasję w Biznes, gdzie czeka na Ciebie codzienna dawka inspiracji  i biznesowej wiedzy.

 

Facebook

Likebox Slider Pro for WordPress