pozyskaj klienta 2

JAK ZADBAĆ O SWOJĄ SKUTECZNOŚĆ W POZYSKIWANIU KLIENTÓW?0

Zadowolony klient to dla większości z nas jedna z największych motywacji. Chcemy czuć, że to, co oferujemy jest potrzebne i rezonuje z jakąś konkretną grupą ludzi. Jeżeli prowadzimy firmę, dążymy do tego żeby było to zyskowne przedsięwzięcie. Z drugiej strony mniej więcej 80%, zwłaszcza startujących przedsiębiorców, nie jest w stanie przejść przez etap, w którym muszą wypracować swoją skuteczność w płynnym pozyskiwaniu klientów.

Temat sprzedaży pojawia się obowiązkowo na sesjach coachingowych, jakie prowadzę z klientami w ramach mojego programu ZAMIEŃ PASJĘ W BIZNES, a także (rzecz jasna) na szkoleniu POKOCHAJ SPRZEDAŻ- najbliższe w Lublinie.

Wyzwań w sprzedawaniu tak naprawdę jest bardzo wiele i są kwestią dosyć indywidualną. Ale jest też dużo spraw/ wątpliwości/metod, które dotyczą nas wszystkich. I tymi drugimi chcę się dzisiaj zająć.

Przygotowując się do rozmowy z potencjalnym klientem na ogół myślimy o tym, czego jeszcze nie mam, czego się jeszcze muszę nauczyć i to nam odbiera odwagę i to bardzo. Nawet jeśli jesteśmy przekonani co do wartości swojego produktu, nasza sprawczość tego nie odzwierciedla. To, na czym się koncentrujemy zawsze bierze górę. A niestety najczęściej w naszej głowie dominują myśli: nie mam jeszcze wystarczającego doświadczenia, boję się odpowiedzialności za produkt/ usługę, kto mnie będzie chciał słuchać itp.

Tutaj nieocenione znaczenie ma to, abyś sam/a osiągnęła/ osiągnął korzyści, jakie oferujesz potencjalnym klientom. Jeżeli sam/a nie wprowadzisz zdrowych nawyków żywieniowych nie będziesz czuć się na siłach żeby przekonywać/ uczyć tego innych. Jeśli nie czujesz, że wizerunek jest Twoja mocną stroną nie sprzedasz tego typu usług innym. Jednym słowem musisz poczuć na sobie wartość tego, co sprzedajesz. Kiedy Ty osiągniesz sukces w danym obszarze pojawi się u Ciebie naturalna potrzeba, aby podzielić się tym ze światem.

Skoncentrujesz się wtedy bardziej na kliencie, a nie na sobie :) Czy to Ci się podoba, czy nie Twojego (potencjalnego) klienta nie interesujesz ani Ty, ani Twoje kompetencje/ mocne strony. Oczywiście z jakiegoś powodu musi Ci zaufać. Jednak w przekazach marketingowo sprzedażowych zbyt dużo uwagi poświęcamy na swoje kwalifikacje/ umiejętności, na opisywanie cech produktu. Klient żyje swoimi sprawami/ problemami i interesuje go przede wszystkim rozwiązanie tych problemów. Kiedy trafnie rozpoznasz, czego potrzebują ludzie z Twojej grupy docelowej i będziesz w stanie zapewnić im odpowiednie rozwiązania, oni to zauważą. Dawaj wartość swoim odbiorcom od samego początku waszej relacji. Stwórz jakiś darmowy produkt (blog, pdf, webinar, darmową konsultację), aby nawiązać pierwszą formę współpracy. Myśl w kategoriach korzyści dla klienta, a nie w kategoriach, jakie są atuty moje, czy mojego produktu/ usługi.

Pamiętaj też, że nawet jeśli dzisiaj są obszary, które musisz udoskonałić w tym co robisz, to i tak jest coś, w czym możesz już teraz dać wartość albo jest ktoś, komu już teraz możesz dać wartość (kto po prostu wie w danym obszarze mniej niż Ty, a np. nie stać go na zainwestowanie w produkt/ usługę firmy z dużym doświadczeniem). Choć tu trzeba oczywiście precyzyjnie określić, za co możesz z czystym sumieniem przyjąć odpowiedzialność w pracy z klientem, w czym czujesz się najpewniej.

Dlatego tak ważną kwestią jest to, abyś nauczył/a się dostrzegać swoje zasoby i korzystać z nich. Może nie dysponujesz w tym momencie jakimś szczególnie dużym kapitałem, który pomógłby Ci promować Twój biznes, ale na pewno masz coś innego, co umożliwi Ci skutecznie ruszyć z miejsca. Może masz zbudowaną silną sieć kontaktów albo budzisz zaufanie jako ekspert. Kieruj się tym, co już teraz potrafisz, co już teraz możesz z powodzeniem zaoferować klientowi. Cała reszta przyjdzie wraz z doświadczeniem.

Znajdź sposób na radzenie sobie z negatywnymi emocjami. W sprzedaży w mniejszym lub większym stopniu jesteśmy narażeni na przeżywanie pewnych negatywnych emocji takich jak: strach, stres, frustracja, zdenerwowanie, presja. Na ogół dużo czasu i energii poświęcamy na poznanie różnych strategii sprzedażowych, a przecież jakość naszych działań wynika w decydującej mierze z tego, co w danym momencie czujemy. Trudno mówić z energią i z pełnym przekonaniem o wartości produktu jeśli czuję strach, że narzucam się klientowi. Na szczęście swoimi emocjami możemy świadomie zarządzać, a tym samym wpływać na rezultaty, na których nam zależy. Na szkoleniu Pokochaj sprzedaż pokazuję krok po kroku, jak to zrobić. Ale już teraz chcę Ci powiedzieć, abyś nie starał/a się walczyć z tzw. negatywnymi emocjami. Uświadom je sobie, pozwól sobie na to żeby je przeżyć (na ogół uciekamy od tego), a dopiero potem spróbuj w sobie wywołać pozytywną emocję, jaką chciał(a)byś zastąpić tą negatywną. Powtarzaj to ćwiczenie regularnie, aby przyniosło Ci ono spodziewane skutki.

Zamknij sprzedaż. Z tego, co obserwuję ta część procesu sprzedaży stanowi dla nas spore wyzwanie. Zazwyczaj chcemy dać wolność wyboru klientowi. Wychodzimy z założenia, że jak produkt mu się spodoba, to go kupi. Niestety nawet jeśli produkt się podoba, to klient prawie zawsze ma obiekcje. Skoro do tej pory nie korzystał z Twojego rozwiązania i jakoś funkcjonował, to pewnie pojawią się z jego strony argumenty, że ma ważniejsze wydatki, że ma w tym momencie inne priorytety itd. Kluczowe w tym wszystkim jest Twoje podejście i Twoje zachowanie. Po pierwsze to Twoją rolą jest przekonać klienta. Nie bój się tego. Pomyśl, co klient może zyskać decydując się na zakup od Ciebie. Jeśli czujesz, że dalsza rozmowa/ negocjacje już nic nowego nie wniosą, zapytaj potencjalnego klienta wprost, czy podoba mu się produkt, czy chce spróbować. Zaproponuj, że dopniesz formalności. Jest bardzo prawdopodobne na tym etapie, że otrzymasz pozytywną odpowiedź.

Sprzedaż jak każda inna umiejętność wymaga czasu i regularnych działań…, ale możesz osiągnąć w niej pełnię swoich możliwości. Postaw na swoją autentyczność. Dokładnie sprecyzuj, kogo szukasz jako klientów. Bądź nastawiona/y na dostarczanie wartości, lecz jednocześnie myśl ekonomicznie. Działaj i sprzedawaj w swoim stylu :)

Sylwia Zięba

Kapitał Rozwoju

A jakie są Twoje sprawdzone sposoby na skuteczną sprzedaż/ Podziel się koniecznie w komentarzu.

Zapraszam Cię też do skorzystania z mojego mini kursu mailowego „OD POMYSŁU DO MODELU BIZNESOWEGO”. Przez 12 tygodni będziesz otrzymywać ode mnie w formie gratisowej solidną dawkę wartościowej wiedzy i wskazówek odnośnie tego, jak działać w biznesie skutecznie i z dobrym nastawieniem . Dołącz do grupy ponad 200 osób, które skorzystały już z tych materiałów. Zapisać możesz się podając swój adres mailowy w formularzu poniżej.

Facebook

Likebox Slider Pro for WordPress